HE, BIG ONE EEEEH.

Zaterdag morgen ben ik aangekomen op Shanghai Internation Airport (SIA). Helaas had ik in het vliegtuig niet zoveel kunnen slapen want ik had mijn energie volop nodig voor zaterdag middag en avond en nacht, bleek achteraf.

Ik moet zeggen dat ik het best wel spannend vond om de stad Shanghai te bezoeken. Door tijdgebrek heb ik mij van te voren totaal niet ingelezen op wat mij te wachten stond. Heerlijk blanco ben ik ingestapt in het vliegtuig met de boodschap dat er op het vliegveld een taxi chauffeur zou staan met een bordje met mijn naam er op.

Corne is gek.

En dat was ook zo. Leuk om tig duizend kilometer verderop in een vreemde stad door een vreemde man verwelkomt te worden met mijn eigen humor. Goede grap van mijn collega’s.

Sneeuw in Shanghai

Tijdens mijn taxirit naar het huis van Emile en Eve heb ik ruimschoots de tijd om naar buiten te kijken. Ik spreek immers geen Chinees en de taxi chaufeur geen andere taal! Polen deja vu wat dat aangaat. Maar de omgeving is natuurlijk anders. Heel anders.

Shanghai bij avond vanuit mijn slaapkamerraam.

Groot, grauw, heel veel airco’s op de gebouwen. Om de vijf minuten een bouwput in beeld. En om het geheel nog aparter te maken, sneeuw! Achteraf gehoord dat het de tweede keer in 6 jaar sneeuwt. Grappig dat ik er dan net ben. Minder grappig dat ik naast een taxichauf zit die rijd alsof hij gisteren zijn papiertje heeft gehaald. Beetje links en rechts inhalen en vooral heel hard lachen als er een paar auto’s zijn gebotst.

Wat leuk is, is dat sommige taxi’s achterin een LCD schermpje hebben waarop je gesponsorde spelletjes kunt spelen!

LCD achterin taxi Shanghai

Naast dat de stad heel groot en druk voelt, voelt de stad toch ook wel rustig op een aparte manier. De (betere) winkels zijn schitterend modern opgezet en de westerse invloeden zijn duidelijk zichtbaar, maar gelukkig blijft het Chinese karakter overheersen. Dit geldt zeker voor de mall waar ik even een batterij aan kleding heb aangeschaft. Donderdag kan ik het ophalen. HE, BIG ONE EEEEEH, zei de kleine mevrouw daar tegen mij :-). Rosvol met allerlei prachtige stoffen laat je daar voor zo een 8 euro een overhemd op maat maken en ben je voor 50 euro een maatpak rijker. Fantastisch.

South Beauty Shanghai

Zowel s-middags als s-avonds hebben we heerlijk Chinees gegeten. Echt ik weet dat er een aantal mensen zijn die dit lezen die helemaal gek worden van jalozie. s-middags hebben we een dim sum gedaan en s-avonds verschillende traditionele gerechten in South Beauty.

En daarna… als je er dan toch bent ga je natuurlijk ook een biertje drinken. Met een jetleg in mijn voordeel ben ik samen Ed, Emile en Yvon in verschillende bars en clubs geweest. Geweldig!!! Hiervoor hebben we overigens steeds gebruik gemaakt van een taxi (betaal je gemiddeld zo een 2,5 euro voor). Dit is overigens de tweede keer dat we Shanghai op zijn kop zetten. Eerder deze middag hebben Emile en Eve de cadeautjes uitgepakt waar ik bijna mijn gehele koffer ruimte aan heb opgeofferd. Ik had namens Ed en mijzelf namelijk een verrekijker voor hun meegenomen (ze wonen op de 22e). Blijkt dit een sterrekijker te zijn! Dit ding vergroot als een tierelier, maar spiegelt het beeld op zijn kop. Maar goed. Toch een leuk object in de kamer.

Zondag hebben we voornamelijk uitgeslapen. En dat was nodig ook! De TSINGTAO heeft mij aardig vermoeid. En om weer een beetje in balans te komen hebben wij ons vanavond getrakteerd op een massage bij Dragonfly en een evening snack bij Simply Thai. Voor wie meer wil weten over restaurants in Shanghai: http://www.likealocal.cn/ (bedankt voor de link buurman en buurvrouw).

• Jos Giele

Hi Corne,

Bedankt voor je verhaal. Kun je mij svp de naam en het adres geven van de zaak en of ‘mall’ waar je voor ‘zo een 8 euro een overhemd op maat en voor 50 euro een maatpak hebt laten maken’?
    Bij voorbaat dank!
    Vr.Gr. Jos

• Ik ga het voor je opzoeken Jos! Zodra ik het heb kom ik er op terug. Ok?